×

Hogra 4x4 met Netam kipper

3638999
29 x gezien
19 maa '24

Kenmerken

Categorie Vervoer & Transportmiddelen
Soort Kiepwagen
Type / Model Hogra 4x4 met Netam kipper
Staat Gebruikt
Vraagprijs €55.000 excl.
Bouwjaar 1956
Kilometerstand 2
Transmissie GMC, 5 versnellingen, Handgeschakeld
Kleur Oranje
Cabine dag
Asconfiguratie 4x4
Bandenmaat 9.00R20
Vering bladvering
Vooras Meesturend; Bandenprofiel links: 100%; Bandenprofiel rechts: 100%
Achteras Dubbellucht; Bandenprofiel linksbinnen: 100%; Bandenprofiel linksbuiten: 100%; Bandenprofiel rechtsbinnen: 100%; Bandenprofiel rechtsbuiten: 100%
Vermogen 61 kW (83 PK)
Aantal cilinders 6
Motorinhoud 4.730 cc
Ledig gewicht 6050 kg
Laadvermogen 5950 kg
GVW 12000 kg
Afmetingen (LxBxH) 6750 x 245 x 270 cm
Wielbasis 400 cm
Aantal eigenaren 2
Algemene staat zeer goed
Technische staat zeer goed
Optische staat zeer goed
Kenteken NB-56-83
Opties Special truck, Trekhaak

Omschrijving

Deze unieke zeer zeldzame Hogra is in zijn geheel gerestaureerd en bevind zich in uitmuntende staat!

Geschiedenis Hogra:

Nederland komt na het einde van de 2e wereldoorlog gehavend uit de strijd en krabbelt langzaam op in de jaren 50. Deze jaren kenmerken zich door eenvoud en hard werken aan het herstel van ons land. Er is schaarste aan materiaal en daarmee ook aan materieel. Het vrachtwagenpark bestaat tot ver in de jaren 50 van de vorige eeuw vooral uit verouderd materieel afkomstig uit de legerdump dat massaal omgebouwd wordt en rijdend gehouden voor civiele doeleinden.
In het begin van de jaren 50 zag Dhr. W.A. Hoek een stijgende vraag ontstaan In de behoefte naar zwaardere vrachtwagens die moeilijk of niet leverbaar zijn. Hij zag mogelijkheden om een zelfgemaakte vrachtwagen te bouwen, gebaseerd op de vraag uit de markt, tegen een zo laag mogelijke prijs die voor de gebruiker een maximum aan prestaties kon bieden.
Het ontbrak Dhr. van Hoek echter aan het benodigde kapitaal. Toen hij in contact kwam met een rijke weduwe, Mw. Gravelaar, die bereid was om hem van het benodigde startkapitaal te voorzien was het nieuwe vrachtwagenmerk “HOGRA” dat gevormd werd door de eerste letters van beide personen, een feit.
In 1954 ging de productie van de eerste exemplaren in een voormalige melkfabriek te Ravenstein van start.
De Hogra fabriek was een typische assemblagefabriek. Alle benodigde onderdelen, met uitzondering van de elektrische kabelboom, werden bij derden ingekocht en in Ravenstein geassembleerd tot een rijdend chassis met grill, motorkap, paravan en voorspatschermen maar zonder cabine en opbouw. Het was in die tijd veelal gebruikelijk dat een vrachtwagen als rollend chassis de fabriek verliet om vervolgens bij een carrosseriebouwer te worden voorzien van een cabine en opbouw naar de wensen van de koper. Er waren in die tijd bekende carrosseriebouwers als Paul & van Weelde en Buca maar ook plaatselijke carrosseriebouwers waren talrijk.
Het chassis, veerpakketten en plaatwerk van de Hogra was van Nederlandse makelij, de motor werd ingekocht bij het Engelse Perkins en later het Oostenrijkse Steyr. De beide types die Hogra in zijn korte bestaan gebouwd heeft ontlenen hun typeaanduiding aan de motor die was ingebouwd. Het type H7-P6 was voorzien van een Perkins P6 dieselmotor met 83 pk. Het type H7-S100 en later de H10 S-100 was voorzien van een Steyr motor met 100 pk. De 7 in de typeaanduiding duidt op het bruto laadvermogen van 7 Ton. De H7 types waren uitgevoerd als 2-asser 4x2 chassis en slechts enkele 2-asser 4x4 chassis. Het vanaf 1957 geïntroduceerde H10 type was uitgevoerd als een 3-asser 6x2 Chassis waarmee met een sleepas een bruto laadvermogen tot 10 Ton mogelijk was. Vanaf eind jaren 50 werd de concurrentie op de vrachtwagenmarkt steeds heviger. Hogra bleef vasthouden aan het torpedofront en met een verouderde techniek was het bedrijf niet opgewassen tegen de opkomst van de modernere frontstuurmodellen met meer laadvermogen en betere prestaties. In 1958 kwam het bedrijf in zwaar weer terecht en in afgeslankte vorm viel, uiteindelijk in 1961 definitief, nadat eerder al Kromhout van de markt verdween, het doek voor dit Nederlandse vrachtwagenmerk dat in zijn korte bestaan van 1954 tot 1961 slechts ca. 300 vrachtwagens heeft gebouwd die hun afzet vrijwel uitsluitend vonden in Nederland.
Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een boek dat geheel gewijd zal zijn aan Hogra, het vergeten Nederlandse vrachtwagenmerk uit de jaren 50 van de vorige eeuw. Een stukje Nederlands cultureel erfgoed dat niet vergeten mag worden. Dit boek komt naar verwachting ca. april 2021 uit.
Een belangrijk deel van de input voor dit boek is afkomstig van de oud eigenaar die van de thans nog 4 bestaande Hogra’s er 3 in zijn bezit heeft.

Deze Hogra, Type: H7-P6 in 4x4 uitvoering is het enig overgebleven exemplaar in de wereld en daarmee extreem zeldzaam.
In het bedrijf van de oud eigenaar werd in de jaren 50...

Clean Mat Trucks B.V.
Wageningsestraat 17
6673DB  ANDELST
Nederland

Vergelijkbare items

MAN TGS 28.500 6X4 HUB Reduction Meiller Hardox 15m3

2019273 km

Saasveld, NL

€69.500 excl.

Renault Kerax 380

2003565187 km

Bree, BE

€23.700 excl.

Mercedes-Benz Arocs 2851 6x4 Euro 6 Meiller kipper

2017

ANDELST, NL

€55.000 excl.

MAN TGA 33.363 6x6 Kipper 12m³ Manual Full steel

2003421877 km

ANDELST, NL

€32.500 excl.

DAF FA LF 150 Euro 6 2-sided tipper Just 94.317 km!

2017

ANDELST, NL

€29.500 excl.

Verschillende JAKO Kippers !!

 

Deurningen, NL

Prijs op aanvraag

Cookies

Om je beter en persoonlijker te helpen maken wij gebruik van cookies. Je kan zelf beheren welke cookies je toestaat of weigert, klik daarvoor op nu instellen. Klik op akkoord om alle cookies te accepteren.